Alem Galery

Geplaatst op 6 januari 2018 door Els van der Wel.

Alem Getachew Worku:

Els heeft Alem Getachew in 2007 voor het eerst ontmoet in de wijk niet ver van Gerji waar ze in een heel klein optrekje woonde, schilderde en probeerde haar kunst te verkopen. Alem heeft ten gevolge van polio een lichamelijke beperking en is rolstoelafhankelijk. Na een paar jaar had ze in dezelfde straat een grotere ruimte gehuurd en kon ze een begin maken met het tentoonstellen van haar werk. Ook bood de ruimte meer mogelijkheden om zich met de rolstoel binnenshuis te verplaatsen. Deels met steun van Stichting Berhan, maar vooral met haar doorzetttingsvermogen, haar talent, als ook haar kennis kon ze een ruimte gaan huren in de wijk Gerji, hier richtte ze een galery in. De galery ligt centraal in de wijk, waar ze 2 grote ruimtes tot haar beschikking heeft en vorm kan geven aan het tentoonstellen van de gemaakte kunstwerken. In deze ruimte hangt werk van Alem als ook van andere kunstenaars. Buiten is de mogelijkheid om een kopje Ethiopische koffie te drinken. Naast het schilderen maakte ze ook een start met het schrijven van eenvoudige kinderboekjes, tevens geillustreerd door haarzelf. De onderwerpen van de verhalen waren grotendeels autobiografisch, en ze is zich dan ook steeds meer gaan richten op les geven aan kinderen en jong volwassenen met een lichamelijke beperking. In het huidige pand heeft ze daar meer mogelijkheden voor. De laatste jaren heeft ze meerdere malen meegedaan aan tentoonstellingen en in 2008 / 2009 won ze een prijs in ‘ the Art contest SIGNS OF LIFE’. Inmiddels geeft ze volop les aan kinderen, maar haar wens gaat vooral uit naar het lesgeven aan kinderen met een lichamelijke beperking ( rolstoelafhankelijk) , waarvan de ouders vaak niet de middelen hebben om de tekenlessen en het vervoer te regelen en te financieren.

Meer weten over dit verhaal?

Mail stichting.berhan@gmail.com
of bel 06 206 583 53